الأربعاء، ديسمبر 31، 2008

أنا كنت عيدك


عندما يأتى الشتاء اتذكر أغنيه حزينه لعلى الحجار
وهى لما الشتا يدق الببان
وبذكر الحجار
دائما ما أقف عند رائعته
أنا كنت عيدك
وخاصة الكلمات الرائعه ل
جمال بخيت
والتى كلما اسمعها اشعر أن
كبرياء رجل ما ينزف
عندما يقول :
أنا كنت عبدك فى عز ضعفك
وكنت
يوم التجلى ...........سيدك

هناك 4 تعليقات:

فشكووول يقول...

ازيك يا سولى : كل سنه وانت طيب بمناسبة العام الهجرى والميلادى الجديد .. اشكرك على التعليق .. على فكره انا من عشاق الحجار وتقريبا ما بسمعش فى الجيل اللى بعد عب الحليم واصحابه غير على الحجار وسعات محمد الحلو ولما الدنيا ما الاقيش فيها حاجه أمرى لله اسمع عمر دياب وغير كده ما بسمعش خالص العيال بتوع اليومين دول اللى كل شغلهم منظره ودوشه دماغ وخلاص وهى جمله موسيقيه واحده 4÷4 وما يقولوش غيرها وخلاص. تحياتى يا حبيبى وما تغيبش على

سمراء يقول...

الحجار صوت العشق والتاريخ والحياة
حياتنا هي مجموعة من الاختيارات
فنحن من نختار ان نكون عبيدا لمن نحب
في تلك الحالة فقط تكون قمة التحرر
علي الاخر أن يفخر لانه يمتك الحب
فهو اثمن هدية

سمراء

soly88 يقول...

العزيز فشكول باشا
معاك ان صوت الحجار مميز
والأجمل هو اختياراته للكلمات
ومن الجدد سمعت مطرب صوته جميل اسمه ايساف
وبمناسبة عشقك لتاريخ مصر الفرعونيه كان فيه روايه اسمها (سنوحى) لكاتب اظن انه فنلندى وكانت مترجمه للعربيه .متعرفش الاقيها فين ؟

soly88 يقول...

سمراء
الأغنيه تتكلم عن تخلى الحبيبه عن حبيبها
فيذكرها بشياكه انه كان تحت امرها وهى فى ضعيفه
وعلى الوجه الآخر يذكرها انه مهما تعالت فسيظل هو سيدها
حاجه زى معايره كده